株式会社NTTドコモが技術開発を行い、株式会社Relicが事業運営を行うメタコミュニケーションサービス「MetaMe®」のファングロース支援として、サービスと親和性の高いVTuberをターゲットに5ヶ月に渡るプロジェクト「MetaMateグランプリ」を企画・制作しました。公募で集まった15名の新人VTuberが、月ごとに設定されたテーマに取り組む仕立てで、VTuberとファンが協働して競い合うコンテストを実施。 イベント期間と伴走するかたちでメタバース空間での定期生放送番組「Road to MataMate」も企画・制作。 さらに、集大成としての「フィナーレイベント」では東京タワーのRED°TOKYO TOWER STUDIUMを舞台に、勝ち抜いた4名の最終審査を開催。MetaMe内のライブハウス空間にも配信し、リアル&バーチャルでのハイブリッド形式でのイベントを実施。 ※「MetaMe®」は、大企業やスタートアップ企業のイノベーション創出や事業創造を支援し、豊富な事業共創の実績を持つRelicの「オープンイノベーション事業」の一環として、大企業の新規事業創出を劇的に加速するインキュベーションパートナー・プラットフォーム「DUALii(デュアリー)」を活用し、サービスの提供および運営を行っています。ドコモの新規事業創出プログラム「docomo STARTUP®」の取り組みの一環として、β版先行提供による事業検証を開始しました。
As part of the fangrowth support for the meta-communication service "MetaMe®" provided by NTT DOCOMO, we planned and produced a five-month project called "MetaMate Grand Prix," targeting VTubers that have high affinity with the service. In this contest, 15 new VTubers, gathered through an open call, worked on themes set each month, competing collaboratively with their fans. Additionally, we planned and produced a regular live broadcast program in the metaverse space called "Road to MetaMate," running concurrently with the event period. As a culmination, the "Finale Event" was held at the RED°TOKYO TOWER STADIUM in Tokyo Tower, featuring the final judging of the four winners. The event was streamed in the live house space within MetaMe, creating a hybrid format that combined both real and virtual experiences. Note: "MetaMe®" is part of Relic's "Open Innovation Business," which supports innovation creation and business development for large corporations and startups, leveraging the incubation partner platform "DUALii" to dramatically accelerate new business creation for large enterprises. This initiative is part of DOCOMO’s new business creation program "docomoSTARTUP®," which has begun business verification through early beta version offerings.




